KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Niepubliczne Przedszkole
"KRASNOLUDEK" W Chrząstowicach
KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA
NA LATA
2015/2016-2020/2021
PODSTAWA PRAWNA
Na podstawie
1) Ustawa o
Systemie Oświaty Art.33 i 34 z dnia 7 września 1991 roku (Dz.U. z 2004 r., nr
256, poz.2572 z późniejszymi zmianami).
2) Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie szczegółowych
zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających
kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także
kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowanie
ekspertyz.
3)Rozporządzenie z
dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. (Dz.U. z 2009 r., nr 68, poz.1324).
4) Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie
nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 0 poz.560).
5) Priorytety
Ministra Edukacji Narodowej z zakresu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny
2015/2016.
6) Statut
Przedszkola.
7) Regulamin
Przedszkola.
WIZJA PRZEDSZKOLA
·
Nasze
przedszkole jest bezpieczne, przyjazne
dzieciom, środowisku, pracownikom i otwarte na ich potrzeby.
·
Realizowany
w naszej placówce system wychowawczy i działania edukacyjne sprzyjają
wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania i służą
osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie.
·
Kwalifikacje
i umiejętności nauczycieli, stosowane przez nich metody pracy gwarantują wysoki
poziom ich pracy.
·
Przedszkole
na każdy rok szkolny ma własny kalendarz imprez i wydarzeń, co czyni naszą
placówkę odrębną i niepowtarzalną.
·
Dzieci
mają zapewnione warunki do wszechstronnego rozwoju, respektujemy prawa dzieci i
realizujemy ich potrzeby.
·
Rodzice
są zaangażowani w tworzenie klimatu i działalności dydaktycznej.
·
Na
wysoką ocenę naszej placówki wpływa bardzo dobra baza, wyposażenie przedszkola,
estetyka pomieszczeń i otoczenia oraz działania dydaktyczno - wychowawcze.
SPOSOBY DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI
·
Prowadzenie
obserwacji pedagogicznych w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych
dziecka (3,4-latki),
·
Przeprowadzanie
analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna,
5,6-latki),
·
Informowanie
rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowe,
·
Półroczna
ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
·
Bieżące
wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu ,
dokumentowanie wyników obserwacji,
·
Przeprowadzenie
diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy,
·
Przekazanie
rodzicom "Informacji o stanie
gotowości szkolnej dziecka".
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne
i dają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych
.Zarówno
wszystkie metody, jak i techniki służą wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka, rozbudzając jego aktywność
twórczą, zapewniając pozytywną motywację
do
podejmowania zadań, a tym samym rozwijają wiarę we własne siły i możliwości.
Metody czynne:
·
metoda
samodzielnych doświadczeń,
·
metoda
zadań stawianych dziecku,
·
metoda
ćwiczeń utrwalających,
·
metoda
kierowana własną działalnością dziecka.
Metody percepcyjne:
·
obserwacja
i pokaz,
·
osobisty
przykład nauczyciela,
·
udostępnianie
sztuki/dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne,
·
ilustrowane
artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
Metody słowne:
·
rozmowy,
·
opowiadania,
zagadki
·
objaśnienia
i instrukcje,
·
sposoby
społecznego porozumiewania się,
·
metody
żywego słowa.
Metody aktywizujące
·
burza mózgów
·
metoda projektów
·
gry dydaktyczne
Przedszkole
prowadzi w szerokim zakresie nowoczesne
metody pracy pedagogicznej z dziećmi, m.in.:
·
Pedagogika
zabawy "Klanza",
·
Elementy
Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
·
Elementy
Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,
·
Czynnościowe
nauczanie matematyki wg koncepcji prof. Edyty Gruszczyk
– Kolczyńskiej,
·
Metody
twórczych zajęć ruchowych,
·
Elementy
Metody Carla Orffa,Aktywne Słuchanie Muzyki wg Batti Strauss, Czytanie globalne wg Glenna Domana i wiele innych.
Najważniejszą
i dominującą formą realizacji zadań jest zabawa wynikająca z naturalnej
potrzeby samorzutnego i samodzielnego działania. Zabawa dostarcza dziecku nie
tylko przyjemności, ale również dzięki niej dziecko uczy się, realizując swoje
potrzeby i zainteresowania.
SPOSOBY PRZEKAZYWANIA RODZICOM OSIĄGNIĘĆ DZIECI:
·
Indywidualne,
okazjonalne rozmowy z rodzicami,
·
Spotkania
i zebrania z rodzicami,
·
Zajęcia
otwarte dla rodziców,
·
Wgląd
do teczek prac dzieci,
·
Uroczystości
przedszkolne oraz organizowane przedsięwzięcia,
·
Wnioski
oraz spostrzeżenia po przeprowadzonych obserwacjach dzieci,
·
"Informacja
o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej".
Podnoszenie jakości pracy i formy
doskonalenia własnego warsztatu pracy:
·
Szkoleniowe
rady pedagogiczne,
·
Udział
w warsztatach i kursach tematycznych,
·
Udział
w ogólnopolskich programach i projektach dotyczących pracy z dziećmi,
·
Spotkania
ze specjalistami w dziedzinie wychowania,
·
Śledzenie
literatury oraz publikacji na stronach internetowych,
·
Systematyczne
zapoznawanie się z aktualnościami prawa oświatowego,
·
Systematyczna
współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dzieci i wychowania,
·
Wymiana
i wzbogacanie doświadczeń poprzez kontakt z innymi nauczycielami,
·
Publikowanie
swoich dokonań na portalach internetowych.
NAUCZYCIELE PODCZAS ZAJĘĆ STWARZAJĄ DZIECIOM
MOŻLIWOŚĆ ZDOBYWANIA UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE:
·
Posługiwania
się mową,
·
Poznawania
stosunków jakościowych i ilościowych,
·
Kształtowania
nawyków zachowań prozdrowotnych, proekologicznych oraz patriotycznych,
·
Rozwijanie
doświadczeń estetycznych,
·
Współdziałania,
·
Nauczyciele
wykazują inwencję w zakresie integrowania treści programowych,
·
Nauczyciele
na zajęciach edukacyjnych stosują indywidualizację procesu kształcenia,
·
Nauczycielki
w różnych nadarzających się okazjach zapoznają dzieci z kulturą innych narodów.
Podstawowe kierunki realizacji polityki
oświatowej w roku szkolnym 2015/2016:
Minister edukacji
Narodowej co roku, na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty (art.35,
ust.2 pkt 1), ustala podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
w danym roku szkolnym.
Decyzją minister
Joanny Kluzik-Rostkowskiej w nadchodzącym roku szkolnym (2015/2016)
podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa będą:
·
Wzmocnienie
bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach
szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach
rewalidacyjno-wychowawczych.
·
Podniesienie
jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez zaangażowanie
przedstawicieli partnerów społecznych w dostosowywanie kształcenia zawodowego
do potrzeb rynku pracy.
·
Rozwijanie
kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i
młodzieży,
·
Edukacja
matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym.
“Dziecko ma prawo
być sobą.
Ma prawo do
popełniania błędów.
Ma prawo do
posiadania własnego zdania.
Ma prawo do
szacunku.
Nie ma dzieci – są ludzie.”
JANUSZ KORCZAK